Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2010

Με επιφύλαξη αντιμετώπισαν οι πρυτάνεις τις προτάσεις του υπουργείου

Με ιδιαίτερη επιφύλαξη αντιμετωπίζει η ακαδημαϊκή κοινότητα το προς διαβούλευση κείμενο για την έναρξη διαλόγου σχετικά με τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο παρέδωσε στους πρυτάνεις η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου. Σύμφωνα με το ψήφισμα της Συνόδου των Πρυτάνεων, που είδε το φως της δημοσιότητας μετά το πέρας των εργασιών της 65ης Συνόδου των Πρυτάνεων εκτός των άλλων, «εγείρονται σοβαρά θέματα συνταγματικότητας σε προτεινόμενες θέσεις του
υπουργείου».
«Μία πραγματική βάση συζήτησης για τη Σύνοδο θα ήταν η πλήρης κατοχύρωση της αυτοδιοίκησης των πανεπιστημίων και η διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα τους. Η επιδίωξη μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας στην οργάνωση και λειτουργία των πανεπιστημίων επιτυγχάνεται με όρους δημοκρατίας και ακαδημαϊκών αρχών», σημειώνεται στο ψήφισμα.
Η Σύνοδος, σημειώνεται, γνωρίζει σε βάθος τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, όπως τα εντεινόμενα οικονομικά προβλήματα των ιδρυμάτων, οι χρόνιες ελλείψεις σε ακαδημαϊκό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό, καθώς και σε υποδομές, η έλλειψη σταθερής και αξιόπιστης πολιτικής υποστήριξης της έρευνας.
Στο ψήφισμα αναφέρεται ακόμα ότι η Σύνοδος αποκρούει φαινόμενα συκοφάντησης του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου που κλιμακώνονται καθημερινά και διαμορφώνουν συνθήκες απαξίωσής του.
Λαμβάνοντας υπόψη τα θετικά σημεία της μεταρρύθμισης που προκύπτουν από τις μέχρι σήμερα προτάσεις, η Σύνοδος δεσμεύεται να επεξεργαστεί για να καταθέσει στο προσεχές διάστημα ολοκληρωμένη πρόταση που θα αφορά την ανασυγκρότηση του πανεπιστημίου με γνώμονα το συμφέρον της Παιδείας και της ελληνικής κοινωνίας, τονίζεται ακόμα στο ψήφισμα.

Επιφυλάξεις και από την ΠΟΣΔΕΠ
Σε ανακοίνωσή της η ΠΟΣΔΕΠ χαρακτηρίζει τις προτεινόμενες αλλαγές κατώτερες των περιστάσεων, υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορούν να αποτελέσουν βάση διαλόγου.
Επισημαίνει επίσης ότι το κείμενο διαβούλευσης θεωρεί ότι το σημερινό πανεπιστήμιο είναι διαλυμένο και χαρακτηρίζεται από αδιαφάνεια, αναξιοκρατία, διαφθορά και μετριότητα, χωρίς να αναγνωρίζει ούτε το τεράστιο έργο που επιτελείται από τους διδάσκοντες, ούτε τις νησίδες αριστείας στην έρευνα και τη διδασκαλία

Η απάντηση της υπουργού Παιδείας
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ η υπουργός Παιδείας, πρόκειται για ένα ψήφισμα που δίνει το ερέθισμα να σκεφτούμε ότι ο διάλογος που ξεκινά με βάση το κείμενο διαβούλευσης, που για πρώτη φορά κατατέθηκε απευθείας στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, θα είναι αποτελεσματικός.
Σε συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε μετά το πέρας της Συνόδου η υπουργός δήλωσε υπερήφανη για το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Αποδεικνύεται, όπως είπε, πως όταν στην Ελλάδα θέλουμε, μπορούμε, αρκεί να εκμεταλλευτούμε τις σημαντικές δυνάμεις που υπάρχουν, όπως αυτές στα ελληνικά πανεπιστήμα.
Η υπουργός αναφέρθηκε στις επιστημονικές εξελίξεις που επιβραβεύονται διεθνώς και αφορούν τις ιατρικές σχολές του Πανεπιστημίου Κρήτης, στην ανακάλυψη που έλαβε διεθνή διάσταση και αναγνώριση στην Αρχαία Ελεύθερνα, στις διεθνείς διακρίσεις του Πολυτεχνείου Κρήτης, επισημαίνοντας παράλληλα πως είμαστε σε μία εποχή όπου οι καθηγητές των πανεπιστημίων πρέπει να γίνουν οι σημερινοί ήρωες.
Ξέρουμε τα θετικά, όπως ξέρουμε και τα αδιέξοδα που υπάρχουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δήλωσε η υπουργός - αδιέξοδα που δεν μπορούν να περιμένουν άλλο. Τα προβλήματα δεν είναι μόνο η χρηματοδότηση και πρέπει να αγωνιστούμε ώστε οι σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να έχουν αξία και τα πτυχία αντίκρισμα, είπε.
Θα βρούμε, ανέφερε, τις καλύτερες λύσεις για ένα πανεπιστήμιο, μία δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση όπου αυτοδιοίκηση και πανεπιστημιακές σχολές θα μπορούν να συνεργάζονται, να υπάρχουν δικλίδες ασφαλείας, πανεπιστημιακές αρχές που λογοδοτούν, ποιότητα σπουδών, καθώς επίσης αξιολόγηση καθηγητών και σπουδαστών.
Η υπουργός μίλησε για ελληνικά πανεπιστήμια, τα οποία πρέπει να βρεθούν στο κέντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος. Αρκεί να καταλάβουμε, τόνισε, ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο, η ανώτατη δημόσια εκπαίδευση, είναι η καρδιά για την ανάπτυξη της χώρας και μεταξύ άλλων της νεανικής επιχειρηματικότητας.
Με την κατάθεση προτάσεων, όπως είπε η υπουργός ολοκληρώνοντας τις τοποθετήσεις της στη συνέντευξη Τύπου, θα πρέπει όλοι να γνωρίζουν ότι ξεκινάει ένας μεγάλος εθνικός διάλογος, στον οποίο θέση δεν έχουν οι κομματικές συγκρούσεις και όπου όλοι οφείλουν να συμμετάσχουν.
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Παιδείας, Γιάννης Πανάρετος, μίλησε για τη δύσκολη περίοδο που περνάει η χώρα μας.
"Έχουμε αναγκαστεί να κάνουμε δύσκολες επιλογές για να ξεπεράσουμε την κρίση", είπε, προσθέτοντας ότι στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι για να δημιουργήσουμε ανάπτυξη, θα πρέπει να επενδύσουμε στην καλύτερη λειτουργία των πανεπιστημίων. Για το λόγο αυτό περιμένουμε οι ηγεσίες των πανεπιστημίων, οι καθηγητές και οι φοιτητές, να βοηθήσουν ώστε να διαμορφωθεί ένα πανεπιστήμιο για το οποίο θα είμαστε όλοι υπερήφανοι.

Δεν υπάρχουν σχόλια: