Το φαινόμενο της «εξαγωγής» (ουσιαστικά πρόκειται για πώληση) ακαδημαϊκών τίτλων σπουδών από ορισμένα Πανεπιστήμια σε φοιτητές άλλων χωρών με το σύστημα της δικαιόχρησης, θα συζητηθεί στην εκλογο-απολογιστική Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων που θα διεξαχθεί στις 19 Μαρτίου 2009, στην Πράγα. Το καυτό -για τη χώρα μας- θέμα εισηγήθηκε, ήδη, στην Ένωση, η Εκπρόσωπος της Συνόδου Πρυτάνεων των Ελληνικών Πανεπιστήμιων, Αντιπρύτανις του Α.Π.Θ., καθηγήτρια Αθανασία Τσατσάκου.
Η κ. Τσατσάκου παραβρέθηκε, το πρωί της Παρασκευής 6 Φεβρουαρίου 2009, στη συνάντηση των εκπροσώπων των Συνόδων Πρυτάνεων των Πανεπιστημίων της Νότιας Ευρώπης (Ομάδα ELU) στο Συμβούλιο της Ένωσης Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων (EUA), η οποία πραγματοποιήθηκε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Στη συνάντηση, τη Γαλλία εκπροσώπησε ο καθηγητής Ζαν Πιέρ Φινάνς, πρύτανης και ο κ. Χάραλντ Σρέντερ, γραμματέας. Την Ιταλία ο καθηγητής Τζουζέπε Σιλβέστρι, πρύτανης και η κ. Μαρία Αντονέτα Τσικλίστα, γραμματέας. Την Ισπανία η καθηγήτρια Εστέρ Χιμένες – Σαλίνας, πρύτανις. Την Ελβετία ο κ. Ρεϊμόν Βερλέν, γραμματέας και την Ελλάδα η αντιπρύτανις του Α.Π.Θ., καθηγήτρια Αθανασία Τσατσάκου.
Ο Πρύτανης του Α.Π.Θ., Καθηγητής Αναστάσιος Μάνθος καλωσόρισε τους προσκεκλημένους και παρακολούθησε τις εργασίες της συνάντησης. Στις εργασίες συμμετείχε, επίσης, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας για θέματα Ευρωπαϊκής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., Καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Α.Π.Θ., Γιάννης Μυλόπουλος.
Στη συνάντηση της Πράγας θα συζητηθεί, ακόμη, το έλλειμμα αξιοπιστίας και αντικειμενικότητας των διεθνών συστημάτων κατάταξης. Θέμα ιδιαίτερα επίκαιρο, μετά την επιθυμία της κυβέρνησης να αναμοχλεύσει διάλογο φορέων για την εισαγωγή υποψηφίων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας μας και κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων.
Για το θέμα, το ΑΠΕ-ΜΠΕ προσθέτει:
Η κ. Τσατσάκου παραβρέθηκε, το πρωί της Παρασκευής 6 Φεβρουαρίου 2009, στη συνάντηση των εκπροσώπων των Συνόδων Πρυτάνεων των Πανεπιστημίων της Νότιας Ευρώπης (Ομάδα ELU) στο Συμβούλιο της Ένωσης Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων (EUA), η οποία πραγματοποιήθηκε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Στη συνάντηση, τη Γαλλία εκπροσώπησε ο καθηγητής Ζαν Πιέρ Φινάνς, πρύτανης και ο κ. Χάραλντ Σρέντερ, γραμματέας. Την Ιταλία ο καθηγητής Τζουζέπε Σιλβέστρι, πρύτανης και η κ. Μαρία Αντονέτα Τσικλίστα, γραμματέας. Την Ισπανία η καθηγήτρια Εστέρ Χιμένες – Σαλίνας, πρύτανις. Την Ελβετία ο κ. Ρεϊμόν Βερλέν, γραμματέας και την Ελλάδα η αντιπρύτανις του Α.Π.Θ., καθηγήτρια Αθανασία Τσατσάκου.
Ο Πρύτανης του Α.Π.Θ., Καθηγητής Αναστάσιος Μάνθος καλωσόρισε τους προσκεκλημένους και παρακολούθησε τις εργασίες της συνάντησης. Στις εργασίες συμμετείχε, επίσης, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας για θέματα Ευρωπαϊκής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., Καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Α.Π.Θ., Γιάννης Μυλόπουλος.
Στη συνάντηση της Πράγας θα συζητηθεί, ακόμη, το έλλειμμα αξιοπιστίας και αντικειμενικότητας των διεθνών συστημάτων κατάταξης. Θέμα ιδιαίτερα επίκαιρο, μετά την επιθυμία της κυβέρνησης να αναμοχλεύσει διάλογο φορέων για την εισαγωγή υποψηφίων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας μας και κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων.
Για το θέμα, το ΑΠΕ-ΜΠΕ προσθέτει:
Σε ό,τι αφορά τη μετεγκατάσταση πανεπιστημίων σε άλλες χώρες - λειτουργία κολεγίων - και το φαινόμενο «εξαγωγής» ακαδημαϊκών τίτλων σπουδών, οι εκπρόσωποι συμφώνησαν ότι, η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία δεν προωθεί τα συμφέροντα των πανεπιστημίων και ότι τα ακαδημαϊκά ζητήματα δεν πρέπει να καθορίζονται με βάση οικονομικά κριτήρια που θέτει ο Επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ για τα πανεπιστήμια.
Οι εκπρόσωποι συμφώνησαν ότι τα κολέγια πρέπει να αξιολογούνται είτε μέσα από ένα ενιαίο ευρωπαϊκό σύστημα με κοινά αποδεκτά κριτήρια, είτε με βάση τα κριτήρια που θέτει κάθε χώρα ξεχωριστά.
Διαπίστωσαν, εξάλλου, έλλειμμα αξιοπιστίας και αντικειμενικότητας των διεθνών συστημάτων κατάταξης των πανεπιστημίων (ranking) και πρότειναν την ανάγκη διαμόρφωσης κοινών κριτηρίων, που θα είναι συμβατά με τον πολιτισμό και την παράδοση των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της Ευρώπης και θα λαμβάνουν υπόψη τους όλες τις εκπαιδευτικές παραμέτρους.
Σήμερα, τα κριτήρια του συστήματος κατάταξης στηρίζονται κυρίως στο ερευνητικό αποτέλεσμα των ιδρυμάτων, κάτι που αδικεί τα πανεπιστήμια με ανθρωπιστικό προσανατολισμό.
Οι εκπρόσωποι συμφώνησαν, επίσης, ότι στην αξιολόγηση των δημόσιων πανεπιστημίων θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι χρηματοδοτήσεις από τις εκάστοτε κυβερνήσεις, αλλά και η δυνατότητα αυτοδιοίκησής τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου